Spring til indhold

Hvis uheldet er ude

I nødstilfælde er det muligt at komme i kontakt med ambassaden døgnet rundt.

Enhver dansk statsborger, der måtte have behov for det, kan kontakte den danske ambassade på telefon (se nedenfor). Ringer du til ambassaden uden for normal åbningstid, har du mulighed for gratis at blive stillet om til Udenrigsministeriets vagtcenter i Danmark. Det er en mulighed, du kan benytte i en kritisk situation, hvor der er behov for assistance, inden ambassaden åbner igen.

På den danske ambassade eller konsulat kan du få hjælp til:

  • Rådgivning om overførsel af penge til hjemrejse
  • Udstedelse af midlertidigt pas
  • Kontakt til advokat, hvis du f.eks. bliver anholdt
  • Kontakt til pårørende i Danmark
  • Kontakt til forsikringsselskab i tilfælde af sygdom, ulykke eller død
  • Oplysning om risikoområder på din vej

Ambassaden eller konsulatet kan ikke:

  • Låne dig penge eller lave bankforretninger
  • Udbetale bistandshjælp eller pension
  • Få dig løsladt fra fængsel eller betale din advokat
  • Betale hospital eller læge
  • Skaffe dig arbejde eller arbejdstilladelse

Ambassadens telefonnummer:

Opkald fra Danmark/øvrige udland: +381 11 3679 500
Opkald fra Serbien: 011 3679 500
Opkald fra Beograd: 3679 500

Alarmcentraler (telefon):

Politi: 192 (Serbien), 122 (Montenegro), 122 (Bosnien-Hercegovina).  
Brandvæsen: 193 (Serbien), 123 (Montenegro), 123 (Bosnien-Hercegovina).
Ambulance: 194 (Serbien), 124 (Montenegro), 124 (Bosnien-Hercegovina). 

Flere kontaktoplysninger på ambassaden i Beograd samt konsulaterne i Podgorica og Sarajevo.

Læs mere vedrørende uheld på det danske udenrigsministeriums hjemmeside.

På Udenrigsministeriets hjemmesider, herunder ambassadernes, videregives oplysninger fra andre myndigheder, ligesom der gives råd og vejledning. Udenrigsministeriet kan imidlertid ikke drages til ansvar for eventuelle problemer uanset oplysningerne på hjemmesiderne.